Poprzedni temat «» Następny temat
Linia kolejowa nr 149 Zabrze Makoszowy - Knurów - Leszczyny
Autor Wiadomość
Knight_in_fire 
Wysłany: Wto Lip 29, 2014 13:14   Linia kolejowa nr 149 Zabrze Makoszowy - Knurów - Leszczyny  


Dołączył: 29 Lip 2014
Skąd: Rybnik
Dzień dobry, nazywam się Tobiasz, jestem z Boguszowic i pragnę was zapoznać z linią kolejową, po której jeździły kiedyś pociągi relacji Gliwice - Chałupki. Zapraszam.

Zaczynamy tam, gdzie zwykle - na północ od przystanku Szczygłowice Kopalnia, gdzie w czasie remontu mostu kończyła się sieć elektryczna na torze nr 1.


Posuwamy się na północ i nie ma już tej końcówki trakcji na tym torze - na obu zostały wydłużone. Jest tylko kotwienie środkowe, do którego do niedawna był doczepiony podczas remontu mostu koniec sieci elektrycznej.


Idziemy dalej...


Niektóre z drzew wykarczowano, aby nie przeszkadzały odbudowie trakcji elektrycznej. Podobne kroki powinny zostać podjęte na odcinku Bierawka - Szczygłowice i najprawdopodobniej tak będzie, ale na ilu torach?


(kier. Leszczyny)


(kier. Knurów)



(Kier. Leszczyny.) Widać wycinkę części drzew na obu torowiskach.


(kier. Knurów)


Za tym znakiem rozpoczyna się prawdziwa magia. Przygotujcie się na porządne wykonanie mostu i TORÓW!


Idziemy więc dalej. Wykonawca postarał się i wyprofilował także tory, które musiały zostać usunięte podczas przebudowy wspomnianego mostu. Nie uświadczymy tu fuszerki.


Tor nr 1 i 2 w pełnej krasie i wcześniejszy koniec trakcji na torze nr 2.



Most na Bierawce (kier. Knurów), dawna końcówka sieci elektrycznej. Również tory za mostem zostały wyprofilowane. Po dziurze na torze nr 2 nie ma już najmniejszego śladu.


(kier. Leszczyny)


Posuwamy się dalej, i na miejscu zapadliska szyn na torze nr 2 odnajdujemy świetnie wyprofilowany tor, z których oba mają zakończenie w tych samych miejscach. Mam nadzieję, że trakcje elektryczne obu torów zostaną odbudowane chociaż do Szczygłowic, gdzie można zrobić normalną mijankę na odbudowywanym torze między Szczygłowicami i Knurowem.


Kruszywo nowe i stare na torze nr 1. Przysiółek południowy mostu. Myślę, że są podobne.


Tor nr 2.




Końcówka sieci elektrycznej. Najprawdopodobniej para słupów końcowych została przefarbowana z koloru czarnego na srebrny. Stały tam wcześniej. Widać je na innych zdjęciach.


Parę zdjęć obecnej końcówki w różnych ujęciach:



(kier. Leszczyny)


Różnice kruszyw nasypowych na północnym przyczółku mostu. Nie są zbyt wielkie, podobne kruszywo znajduje się na stacji w Szczygłowicach.




Most nad Bierawką, widok w kierunku Leszczyn.


I jeszcze detale - nowe uchwyty do wysięgników na słupach z toru nr 1.
Profil
PW Email Cytuj
Knight_in_fire 
Wysłany: Wto Lip 29, 2014 13:18     


Dołączył: 29 Lip 2014
Skąd: Rybnik
Tor 1 przejdzie remont, drugi najprawdopodobniej po nim, termin nieznany - info od PLK. Tory stacyjne w Knurowie Szczygłowicach - w całości. Ale mają przeczyścić torowisko z samosiejek przy okazji przetargu. Przetargi wraz z robocizną skończą w tym roku. Tyle wiem. Sama linia nie jest zdekompletowana - brakuje jej raptem jednej głowicy rozjazdowej i toru bocznego na drugiej stronie stacji w Knurowie Szczygłowicach. Zdjęcia są z 1 maja 2014, kiedy most przechodził końcową fazę remontu, a zdjęcia gotowego mostu - z 27 lipca 2014.




































Ostatnio zmieniony przez Knight_in_fire Wto Lip 29, 2014 13:21, w całości zmieniany 1 raz  
Profil
PW Email Cytuj
Knight_in_fire 
Wysłany: Wto Lip 29, 2014 13:23     


Dołączył: 29 Lip 2014
Skąd: Rybnik
Część druga wycieczki kolejowej po linii nr 149. Zapraszam i pozdrawiam.



Od obalonego drzewa:










Może jakaś akcja grupowa na oba drzewa?






Jakieś 800 metrów od stacji Knurów Szczygłowice zaczynają się pierwsze problemy z szynami:














Tutaj jakby takie zwężenie (po odkręceniu w celu grabieży)?






Znowu normalny odcinek torów:






Obalony słup na km 14/22:






Kamienie po podobnych słupach na torze północnym
na dalszej części linii:








Zdrowe słupy na południowej nitce, generalnie tak się układa tendencja:














Widoczny tutaj jest około 150 metrowy brak szyny na torze północnym, w dwóch miejscach brakuje szyn na obu torach, ale całkiem kompletne tory w kier. Knurowa zaczynają się od słupa na km 13/52, jakieś 1,1 km na południe od przystanku Knurów Kopalnia:












A to jest hit - dziwnie złamany słup na torze południowym:






Dalsza część ubytków:










Tu się zaczynają kompletne tory:
















Przystanek Knurów Kopalnia, dalej są nieduże chaszcze, ale to się da przejść - uwaga na międzytorze w tej okolicy, jest tam cholernie mokro:










Pierwsze oznaki życia na linii, czyli wysięgnik:






Obok kopalni:








Stąd miły ochroniarz poprosił mnie o odejście "z terenu kopalni":




Początek trakcji elektrycznej przed stacją Knurów:







Profil
PW Email Cytuj
Knight_in_fire 
Wysłany: Wto Lip 29, 2014 13:26     


Dołączył: 29 Lip 2014
Skąd: Rybnik
Mam nadzieję, że temat się rozwinie. :) Z Leszczyn do Knurowa Szczygłowic tory są kompletne, mimo zakończenia sieci trakcyjnej nad Bierawką. Dalej, (do p. o. Knurowa Kopalni) jest konieczna ogólna odbudowa, co już wiecie z moich zdjęć, zatem nie dziwię się poczynaniom PLK, żeby szlak został uczyniony przejezdnym choćby na torze nr 1. Natomiast interesujący nas odcinek (do Szczygłowic) jest kompletny na obu torach i nie rozkradziony. Zapewne usuną stamtąd też drzewa.
Profil
PW Email Cytuj
sebek 
Wysłany: Wto Lip 29, 2014 16:53     



Dołączył: 28 Paź 2008
Skąd: daleka
Nie bardzo jestem w temacie ale rozumiem, że linia jest odbudowywana ?
Profil
PW Email Cytuj
Knight_in_fire 
Wysłany: Wto Lip 29, 2014 17:45     


Dołączył: 29 Lip 2014
Skąd: Rybnik
Tak, jest przetarg na odbudowę toru nr 1 od Knurowa do Leszczyn, który między Knurowem Kopalnią a Szczygłowicami jest zdekompletowany, podobnie jak nr 2 na tym samym fragmencie. Zrobią to do końca roku. Drugi tor też ma być odbudowywany, ale termin przetargu i rozpoczęcia jego remontu pozostaje według oddziału PLK w TG na razie nieznany. Najbardziej prawdopodobna wydaje się równoczesna elektryfikacja i doraźna naprawa kompletnego toru nr 2, ale na razie między Szczygłowicami a Bierawką.
Profil
PW Email Cytuj
sebek 
Wysłany: Sro Lip 30, 2014 09:57     



Dołączył: 28 Paź 2008
Skąd: daleka
W sumie ja się już od bardzo dawna zastanawiam, czemu nie puszczają po torach jakich busików szynowych. Masa ludzi mogłaby tak dojeżdżać do pracy/szkoły a na pewno wychodziłoby to taniej niż targać cały pociąg.
Profil
PW Email Cytuj
Knight_in_fire 
Wysłany: Sro Lip 30, 2014 12:58     


Dołączył: 29 Lip 2014
Skąd: Rybnik
Nie mogą, bo 1) KŚ nie może albo nie chce, 2) dopiero tor nr 1 będzie przechodził remont (a między Knurowem a Szczygłowicami generalną odbudowę na skutek kradzieży), z czym się wiąże pkt nr 1, a termin remontu toru nr 2 jest nieznany. Zapytaj marszałka WŚ, który jest właścicielem KŚ i organizuje transport osobowy.
Profil
PW Email Cytuj
sebek 
Wysłany: Sro Lip 30, 2014 21:03     



Dołączył: 28 Paź 2008
Skąd: daleka
No ale ja tak ogólnie piszę. Po prostu w niektórych rejonach nie ma sensu puszczać pociągu całego. Taniej wyszłoby puszczać szynobusy żeby ludzie mieli jak do pracy/szkoły dotrzeć ;)
Profil
PW Email Cytuj
Knight_in_fire 
Wysłany: Sro Lip 30, 2014 21:59     


Dołączył: 29 Lip 2014
Skąd: Rybnik
Niekoniecznie szynobusy spalinowe. Jest też coś takiego jak EN81 i EN96. ;)
Profil
PW Email Cytuj
sebek 
Wysłany: Czw Lip 31, 2014 18:43     



Dołączył: 28 Paź 2008
Skąd: daleka
Te pierwsze dane mi było widzieć "w akcji" ale z tego co wiem mało się tego sprzedało. Tych nowszych osobiście nie widziałem na oczy ( mało podróżuję koleją). Nie mniej jednak, wg mnie to lepsze rozwiązanie niż targanie tych naszych kolosów. Z resztą. Skoro samochód osobowy mieszczący normalnie 4 osoby może ważyć poniżej 1,5 tony, to ja kompletnie nie rozumiem, czemu składy kolejowe są tak strasznie ciężkie. to tylko kwestia konstrukcji odpowiedniej i materiałów. Wg mnie tu jest pole do popisu dla inżynierów. Należy opracować coś lekkiego a za razem w miarę przestronnego. Same pociągi jakoś super wygodne nie są moim zdaniem ( nie mówię tu o kuszetkach itd) :)
Profil
PW Email Cytuj
SewerynRafter 
Wysłany: Czw Lip 31, 2014 20:06     


Imię: Seweryn
Dołączył: 27 Maj 2014
Skąd: Gliwice
Ale patrząc realnie: na co można liczyć z tymi zdewastowanymi torami? Częstotliwość pociągów jest mniejsza niż kilka lat temu...i tutaj nie liczyłbym na inwestycje. Prędzej wąskotorówka dla poszukujących laby uczniów.
Profil
PW Email www Cytuj
Knight_in_fire 
Wysłany: Czw Lip 31, 2014 22:33     


Dołączył: 29 Lip 2014
Skąd: Rybnik
Są i będą inwestycje. Mówiłem już.
Profil
PW Email Cytuj
kajusiaw 
Wysłany: Pią Sie 01, 2014 17:32     



Imię: Ania :)
Dołączyła: 27 Cze 2007
Skąd: Gliwice Łabędy
A może jakiś pociąg do zwiedzania okolicy na tej trasie?
Profil
PW Email www Cytuj
sebek 
Wysłany: Pią Sie 01, 2014 17:43     



Dołączył: 28 Paź 2008
Skąd: daleka
Ja to byłbym za zrobieniem trasy do zwiedzania jakąś wąskotorówką, która połączyłaby np. Racibórz z Katowicami, po drodze Gliwice i Zabrze. Zahaczając o skansen Luiza i kopalnię Guido itd. Załóżmy, że bilet imienny byłby ważny tydzień i kosztowałby powiedzmy 100-150zł. Odżałowałbym sobie tą kasę i w ciągu jednego tygodnia urlopu pozwiedzałbym wszystko. Jest tyle pięknych miejsc na Śląsku które można wyeksponować, a wszystko to się marnuje. Im więcej siedzę za granicą, tym bardziej widzę to, jak u nas pozwala się niszczeć historii i pięknu. Na zachodzie przeciwnie. Z byle pierdoły robi się biznes.
Profil
PW Email Cytuj
Knight_in_fire 
Wysłany: Pią Sie 01, 2014 19:21     


Dołączył: 29 Lip 2014
Skąd: Rybnik
Bardzo proszę, podam ci pozytywną informację - projekt odbudowy linii z Gliwic do Raciborza Markowic jest złożony wspólnie przez samorządy u Marszałka WŚ i czeka na dofinansowanie i decyzję środowiskową. Dowiedziałem się tego od p. Jana Mury, który jest radnym z Boguszowic w kontekście przebudowy ulicy Rudzkiej w moim mieście. Powstaną przejazdy kolejowe, w tym strzeżone. Jedynie status dworca w Stanicy w projekcie pozostaje nieznany.

Niekoniecznie jest to prawda, że u nas się nie dba. Popatrz sobie na Nadmorską Kolej Wąskotorową, zrewitalizowaną przez Rewal, który się zadłużył (na 136 mln zł - 100% PKB miasta) tak bardzo podczas realizacji projektu, że RIO zakazała mu na bieżący rok realizowania inwestycji. Problemem pozostaje odcinek z Pogorzelicy do Trzebiatowa, gdzie gminy go przejęły i na razie nie kwapią się specjalnie do remontu mostu na Redze. Co innego Gliwice i Rybnik, które są bogatsze od Rewala.

h t t p;//w w w youtube, c o m/watch?v=DaBjGd9H3kE

Odwiedź też odbudowaną kolej parkową w Chorzowie. Też świetnie wyszła i jeździ się podobnie szybko, co w latach 90. - tych.
Ostatnio zmieniony przez Knight_in_fire Pią Sie 01, 2014 19:38, w całości zmieniany 6 razy  
Profil
PW Email Cytuj
sebek 
Wysłany: Sob Sie 02, 2014 17:52     



Dołączył: 28 Paź 2008
Skąd: daleka
Ja to rozumiem. Ale sama kolej to nie wszystko. Owszem, jest to atrakcja. Nie mniej jednak, gdyby całość wokół tej kolei w poszczególnych miastach aspirowała do perełek, na prawdę byłoby co podziwiać. Ja jestem w szoku, jak w Holandii z na prawdę każdej pierdoły wyciągają kasę. Mają tutaj taką dużą podziemną jaskinię ( choć to określenie mi osobiście nie odpowiada). Powstała w wyniku pozyskiwania kamienia do budowy. Nie było co z tym zrobić, to urządzono swego rodzaju park rozrywki pod ziemią. Można pojeździć na rowerach, bo wielkość odpowiednia, są ściany wspinaczkowe itd. Trzy kilometry dalej również w byłych wyrobiskach skalnych, na okres Bożonarodzeniowy organizowane są jarmarki świąteczne. Samo wejście 5E kosztuje. I na prawdę w środku jest drugie miasto, dosłownie. Kawiarnie, stragany itd. Do tego jeździ wtedy po pobliskiej kolei normalna lokomotywa parowa. Potężna. I tak mógłbym wymieniać. A to wszystko w promieniu 10km od centrum miasta.

Ja wiem, że u nas jest co zwiedzać, bo jest. Ale wszystko totalnie rozrzucone, a ceny średnio przychylne dla przeciętnego zjadacza chleba. Temu taką popularnością cieszą się noce muzeów czy industriada.
Profil
PW Email Cytuj
Knight_in_fire 
Wysłany: Sob Sie 02, 2014 19:09     


Dołączył: 29 Lip 2014
Skąd: Rybnik
Za moment wrócimy do tematu.

A NKW i kolejka w Chorzowie ci się podoba?
Ostatnio zmieniony przez Knight_in_fire Sob Sie 02, 2014 19:10, w całości zmieniany 1 raz  
Profil
PW Email Cytuj
sebek 
Wysłany: Sob Sie 02, 2014 19:52     



Dołączył: 28 Paź 2008
Skąd: daleka
Wąskotorówka fajna, tylko jakoś mało klimatyczna mi się wydaje być. No i jeździ tylko po parku. Tak jak pisałem. To należałoby połączyć w większy "ekosystem"
Profil
PW Email Cytuj
Knight_in_fire 
Wysłany: Pon Sie 04, 2014 15:51     


Dołączył: 29 Lip 2014
Skąd: Rybnik
A nie ma tam przypadkiem Karuzia i WPKiW?
Profil
PW Email Cytuj
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Themes: junFresh & Silk icon

Akcje Charytatywne - Pomogliśmy

Zbiórka dla Domu Dziecka nr 3 w Gliwicach

Sprzęt dla Kliniki Patologii Noworodka w Zabrzu

Zbiórka dla Domu Samotnej Matki w Gliwicach

Zbiórka dla Hospicjum w Gliwicach






Ważne wydarzenia

I Urodziny Forum
II Urodziny Forum
III Urodziny Forum
IV Urodziny Forum
V Urodziny Forum


Jestem w Katalogu Ciekawych Stron - Zapraszamy!
Wyróżnienia
ForumGliwice.com - GWIAZDOR


Objeliśmy patronat Medialny nad:

- Adriatic Express 2006
- Gliwickie Spotkania Dobrych Dusz 2006
- II Gliwicki Piknik Lotniczy 2006
- Biotechnology - the next GENEration 2007
- WOŚP-Gliwice 2008