Linia kolejowa nr 149 Zabrze Makoszowy - Knurów - Leszczyny |
Autor |
Wiadomość |
sebek
Wysłany: Pon Sie 04, 2014 19:58
|
Dołączył: 28 Paź 2008 Skąd: daleka
|
Nie wiem co tam jest obecnie bo już nie byłem sporo czasu. Nie mniej z tego co oglądam zdjęcia, to w większości przypadków jeździ stylizowana spalinówka rodem z kopalni. Takie ciuchcie moim zdaniem powinny śmigać właśnie na odcinku Skansenu Luiza czy kopalni Guido.
WPKiW pasuje do tego klimatu zdecydowanie bardziej. Ale to moje osobiste zdanie ;) Nie mniej jednak, cieszę się, że coś się dzieje. |
|
|
|
|
Knight_in_fire
Wysłany: Sro Sie 06, 2014 22:39
|
Dołączył: 29 Lip 2014 Skąd: Rybnik
|
Do Bytomia przyjeżdża z Gryfic Mbxd2 - 311, jakbyś chciał wiedzieć. |
|
|
|
|
sebek
Wysłany: Czw Sie 07, 2014 08:19
|
Dołączył: 28 Paź 2008 Skąd: daleka
|
Jakimś mega fanem kolei nie jestem. Lecz w mej opinii, aby to przykuwało uwagę, to musiałby to być coś na prawdę starego. Jeśli ma to być trasa typowo widowiskowo-turystyczna, to powinny jeździć takie sprzęty :
Doskonale zdaję sobie sprawę, że jest to upierdliwy sprzęt w użytkowaniu, nie mniej jednak chyba warto. Natomiast ten MBxd2 jest zbyt nowoczesny moim zdaniem. To wszystko po prostu musi tworzyć klimat. Nie należy mieszać wszystkiego z wszystkim. Mam nadzieję, że rozumiesz o co mi chodzi. Nie mniej jednak cieszy mnie, że coś się dzieje a nie równają wszystkiego z ziemią. |
|
|
|
|
Knight_in_fire
Wysłany: Czw Sie 07, 2014 11:07
|
Dołączył: 29 Lip 2014 Skąd: Rybnik
|
E tam, w Czechach też jeździ ex rudzki i w Rudach odbudowany Px48 - 1916 z oświetleniem reflektorowym typu LED oraz MBxd2 - 213 ze Stegny ze zmodernizowanym wnętrzem i klimatyzacją, także to wygląda świetnie, a pasażerowie sobie to cenią.
h t t p;//w w w kolejewask.transport.pwr.wroc, p l/podstrony_koleje/CZECHY/Uzytku%20Publicznego/CZ_JHMD/CZ_JHMD.htm]KLIK
Skansen w Rudach ma na tyle dużo sprzętu, że mógłby na spokojnie poprosić po planowanej przecież modernizacji linii kolejowej Racibórz - Gliwice marszałka, żeby mu płacił za regularne przewozy na niej. Może nie tyle, co linie normalnotorowe, ale wiesz...
Gorzej mają w Bytomiu, gdzie trasa linii kolejowej przez Karb idzie starą trasą i trzeba ją wyprofilować na nowo. |
Ostatnio zmieniony przez Knight_in_fire Czw Sie 07, 2014 11:31, w całości zmieniany 5 razy |
|
|
|
|
sebek
Wysłany: Czw Sie 07, 2014 23:50
|
Dołączył: 28 Paź 2008 Skąd: daleka
|
Nie no ja to rozumiem. Jednak w moim zamyśle, wysoce trafnym byłoby trzymać wszystko na jakimś tam poziomie jeśli chodzi o epokę. Załóżmy taka kopalnia Guido. Kompletnie nie pasuje tam przecież kolejka z okresu komuny. Można by np. robić przejazdy przeplatane. Na pewnym odcinku jeden typ kolejki, na innym inny. Byle to odpowiadało jakiejś tam ogólnej koncepcji. Ja to jednak osobiście chciałbym się przejechać na drewnianych ławkach, normalną koleją parową i na pewno kiedyś się na takie coś wybiorę :D |
|
|
|
|
Knight_in_fire
Wysłany: Sro Sie 13, 2014 13:46
|
Dołączył: 29 Lip 2014 Skąd: Rybnik
|
Już na Karbiu. |
Ostatnio zmieniony przez Knight_in_fire Sro Sie 13, 2014 13:47, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Szpagin
Wysłany: Sro Sie 27, 2014 17:54
|
Dołączył: 21 Paź 2012 Skąd: Gliwice (Kopernik)
|
Knight_in_fire napisał/a: | Bardzo proszę, podam ci pozytywną informację - projekt odbudowy linii z Gliwic do Raciborza Markowic jest złożony wspólnie przez samorządy u Marszałka WŚ i czeka na dofinansowanie i decyzję środowiskową. |
Przepraszam, że odkopuję temat, ale czy ta informacja jest aktualna? No i przede wszystkim, czy nie jest to jakaś kiełbasa przed jesiennymi wyborami? Ostatni raz, jak sprawdzałem (na początku lipca), władze Gliwic chciały raczej budować ścieżkę rowerową po śladzie kolejki.
Sam bardzo chciałbym, aby kolejka została kiedyś odbudowana, ale niestety, nie wydaje się to prawdopodobne. Zważywszy na rozkradzione w znacznym stopniu tory oraz fatalny stan techniczny dworców, wiaduktów i mostów, koszta byłyby olbrzymie. Wiem, że w Rudach jest tabor, którego można używać przez cały rok, ale z przejazdów turystycznych trudno będzie to utrzymać. Może nawet dałoby się prowadzić pociągi osobowe (z tego co wiem, Rudy mają już dwa szynobusy MBxd2), ale tu rodzi się pytanie: czy pod względem ceny i czasu przejazdu byłyby konkurencją dla PKS i prywatnych busów?
Cóż, trzeba tylko liczyć na to, że zostanę pozytywnie zaskoczony i ten ambitny projekt zostanie zrealizowany. |
|
|
|
|
Knight_in_fire
Wysłany: Pon Wrz 08, 2014 00:24
|
Dołączył: 29 Lip 2014 Skąd: Rybnik
|
Jest aktualna. Na Rewalu to za łukami na nowym torowisku Mbxd2 dają nawet 60 - 70 km/h.
:hyhy: ;) :ok:
Udało mi się porozmawiać z PLK na ten temat. |
Ostatnio zmieniony przez Knight_in_fire Pon Wrz 08, 2014 00:31, w całości zmieniany 4 razy |
|
|
|
|
sebek
Wysłany: Wto Wrz 09, 2014 08:49
|
Dołączył: 28 Paź 2008 Skąd: daleka
|
No to całkiem ładnie się temat zapowiada :) |
|
|
|
|
Szpagin
Wysłany: Czw Wrz 11, 2014 17:44
|
Dołączył: 21 Paź 2012 Skąd: Gliwice (Kopernik)
|
Cieszę się z remontu knurowskiego odcinka linii. Pozwoliłoby to na uruchomienie bezpośrednich pociągów z Gliwic do Rybnika (dziś trzeba się przesiadać w Katowicach, co właściwie pozbawia przejazd pociągiem na tej trasie jakiegokolwiek sensu). Biorąc pod uwagę, że często widzę w Gliwicach auta z rejestracją SR, a sporo osób dojeżdża PKS'em, takie połączenie miałoby sens. Miejmy tylko nadzieję, że po zakończeniu remontu Koleje Śląskie zainteresują się tą linią.
A co do wąskotorówki: cieszę się, że wciąż się o tym poważnie myśli. Tym niemniej zdaję sobie sprawę, że odbudowa linii będzie niezwykle kosztowna i bez pieniędzy z unijnych funduszy nawet nie ma co o tym myśleć. Nie jest to niewykonalne - choć brzmi to kuriozalnie, trasa jest wpisana do rejestru zabytków, więc każda inwestycja musi być prowadzona w taki sposób, by umożliwić jej odbudowę. Problemem pozostają pieniądze, a Rewal pokazał, że to kosztowna inwestycja. Tym niemniej, uruchomienie regularnych połączeń na tej linii nie byłoby złym pomysłem. Leżące po drodze miejscowości nie są znowu tak małe (Rudy - 2768 mieszkańców, Stanica - 1307 mieszkańców, Pilchowice - 2919 mieszkańców), więc zapotrzebowanie na dojazd do Gliwic na pewno jest. Tabor jest, jak tory będą, to czemu nie?
Czytałem też gdzieś, że były plany przedłużenia rudzkiej kolejki z Paproci do Stodół. Choć tory są w dużym stopniu kompletne, problemem jest przejazd przez DW 920, czyli właśnie ul. Rudzką. Czyżby więc szykowało się przedłużenie linii?
I jeszcze jedno: w Rewalu mają szersze tory (1000 mm, w Rudach - 785 mm), co przekłada się na większą stabilność pociągu, a w konsekwencji - wyższą prędkość maksymalną. Tym niemniej, Czesi jeżdżą 50 km/h po torach o szerokości 760 mm, a jeśli doda się do tego lepsze wyprofilowanie łuków i lżejszy tabor, to mogą wyjść całkiem sensowne czasy. Ze starych rozkładów jazdy wynika, że przejazd z Trynku do Rud trwał 55 minut, co nie jest złym wynikiem. |
|
|
|
|
sebek
Wysłany: Pią Paź 03, 2014 21:59
|
Dołączył: 28 Paź 2008 Skąd: daleka
|
Tak mi się przypomniało w temacie :D
h t t p;//allegro, p l/elektryczny-zespol-trakcyjny-en-57-nr-1444-i4653087455.html |
|
|
|
|
Knight_in_fire
Wysłany: Czw Gru 17, 2015 21:50
|
Dołączył: 29 Lip 2014 Skąd: Rybnik
|
Wysłałem maila do UMWŚ na transport@slaskie, p l. Jest taka sprawa, że jeśli UMWŚ i KŚ zainteresują się na poważnie trasą z Pyskowic do Chałupek przez Gliwice, Knurów, Rybnik i Wodzisław Śląski, PKP będzie dało się namówić na otwarcie linii do przewozów pasażerskich i odbudowę przystanków. Pisałem z nimi już od maja tego roku i wcześniej mi powiedzieli tak, że nie otrzymali żadnego pisma od KŚ/PR/IC w tej sprawie. Te pismo wysłałem w maju. Potem w lipcu wysłałem im te, na które teraz macie odpowiedź. Tu sprawa rozbija się więc o zainteresowanie UMWŚ jako organizatora komunikacji pasażerskiej, nie o sprawę modernizowanej przecież infrastruktury, którą da się łatwo przystosować do przewozów pasażerskich. Dlatego trzeba więc powyższy urząd zainteresować tak sprawą, żeby coś z tym dalej robić, jest i będzie to po modernizacji szlaku coraz bardziej realne. Zachęcam was do wysyłania pism w tej sprawie.
Cytat: | Szanowny Wydziale Transportu UMWŚ,
mając na uwadze kończące się prace na liniach kolejowych:
- nr 149 Knurów - Leszczyny, będący odbudową linii do prędkości Vmax dla pociągów osobowych równej 120 km/h, realizowaną przez PLK, gdzie drugi tor będzie realizowany od marca 2016 r., i Makoszowy - Leszczyny, naprawianą przez Kompanię Węglową w ubiegłym roku
i
- nr 158 Rybnik Towarowy - Wodzisław - Chałupki, gdzie Koleje Śląskie będą realizowały dalsze przewozy,
a także pamięć, że przewozy pasażerskie do Gliwic z Rybnika zawieszono w 2000 r. z powodu szkód górniczych, a przez to niskiej prędkości (V = 30 km/h) maksymalnej
oraz zawalenia się mostu na Bierawce, odbudowanego w 2014 r.,
wnioskuję o sprawdzenie możliwości reaktywacji przewozów osobowych na linii Pyskowice - Gliwice - Zabrze Makoszowy - Gierałtowice - Knurów - Knurów Szczygłowice - Szczygłowice Kopalnia - Leszczyny - Rybnik Paruszowiec - Rybnik - Rybnik Towarowy - Wodzisław Śląski - Chałupki lub dalej do Bohumina w 2016 lub 2017 roku. Zaznaczam jednocześnie, że przystanki w Sośnicy, Gierałtowicach, Knurowie Szczygłowicach i Szczygłowicach Kopalni powinny zostać odbudowane przez PLK na wniosek Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w razie zamiaru reaktywacji przewozów osobowych i zainteresowania Urzędu odnośnie przewozów pasażerskich na tym odcinku.
Z poważaniem,
T. Sz.
|
A w międzyczasie, dawno niewidziana porcja zdjęć z odcinka linii ze Szczygłowic do Leszczyn.
To porcja zdjęć T. Weisa, doręczona moim jawnym pośrednictwem, wczoraj cyknąłem, co prawda, dwa zdjęcia, ale mam problem z kartą SD, bo nie pasuje, choć kupiłem SDHC od Hamy.
Lecimy!
O co chodzi z tym nieczynnym wysięgnikiem po lewej (zdj. poniżej)? Był tam kiedyś zelektryfikowany wjazd z południa na towarową część Szczygłowic Kopalni? Po co go likwidowali? Teraz wszystko musi operować na jednym rozjeździe.
Za jakiś czas zdjęcia uporządkuję w kolejności od mostu na Bieli do Szczygłowic. Teraz nie mam do tego głowy. Pociągi towarowe na torze nr 1 jeżdżą od soboty, a od marca będą robić tor nr 2 na odcinku Knurów - Leszczyny, także drodzy gliwiczanie, zapraszam was
=================
Kolejna rzecz - Frankiewicz deliberuje nad pomysłem kolejki miejskiej, ale tak tego nie zrobi, bo to połączy kilka dzielnic Gliwic. Jak coś chce dobrze zrobić, to niech połączy Knurów Szczygłowice i Knurów Szpitalną ze Starymi Gliwicami (i Pyskowicami) przez Żernicę i Ostropę nową linią PKP, a KPK - LK niech zelektryfikuje odcinek z KWK Knurów do stacji, obejmując nią część grupy torowiska. Plusy byłyby takie, że ominiętoby większość szkód górniczych w Zabrzu Makoszowach i Gierałtowicach, byłyby tylko w Knurowie Szpitalnej. Zachodnie Gliwice nie mają szkód górniczych, a Knurów oprócz nowej linii okrężnej KŚ na Gliwice, dostałby więcej osobowych. Bazuję tu na projekcie Pomorskich Kolei Metropolitalnych. Zdjęcia mojego projektu:
Łącznica nr 838 Knurów Szpitalna - Knurów Krywałd (149, Szczygłowice)[/b]:
h t t p;//imgur, c o m/a/wI2ZA
1) Knurów Szpitalna:
2) Żernica Południowa, 3) Żernica, 4) Żernica Zachód:
5) Żernica Północna i 6) Żernica Granica:
7) Ostropa/ 7a) Ostropa - 7b) Ostropa Północna:
8) Stare Gliwice:
9) Stare Gliwice Wschodnie, 10) Stare Gliwice Jeziorańskiego, opcjonalne włączenie trasy do bocznicy Opla:
11) Niepaszyce:
|
|
|
|
|
Knight_in_fire
Wysłany: Nie Sty 17, 2016 00:55
|
Dołączył: 29 Lip 2014 Skąd: Rybnik
|
Szanowny Panie
K_i_F,
W odpowiedzi na Pana korespondencję przekazaną do Urzędu Marszałkowskiego dotyczącą połączeń kolejowych, Miasto Gliwice informuje, iż zawsze popiera takie przedsięwzięcia.
Z poważaniem
Mariola Pendziałek
Naczelnik Wydziału PU |
|
|
|
|
Knight_in_fire
Wysłany: Wto Sty 26, 2016 12:50
|
Dołączył: 29 Lip 2014 Skąd: Rybnik
|
Odpowiedź z UMWŚ o połączeniu KŚ Pyskowice - Chałupki/Bogumin:
Katowice, 26 stycznia 2016 r.
KT-OT.8060.00052.2015.GA
KT-OT.KW-01674/15
Cytat: |
W odpowiedzi na Pana email z dnia 10 grudnia 2015 r. tut. Urząd dziękuje za przesłane informacje dotyczące linii nr 149 i 158. Stan infrastruktury kolejowej na odcinku Gliwice – Zabrze Makoszowy – Knurów – Leszczyny
na dzień dzisiejszy nie pozwala uruchomić przewozów kolejowych konkurencyjnych wobec transportu drogowego (czas przejazdu z Rybnika
do Gliwic wynosiłby ok. jednej godziny).
W sytuacji poprawy parametrów w/w linii tut. Urząd ponownie przeanalizuje możliwość reaktywacji wnioskowanych połączeń.
Dyrektor
Wydziału Komunikacji i Transportu
Monika Warmuz |
Musimy poczekać na remont toru nr 2 między Knurowem i Leszczynami, wtedy coś będzie. Zapytam się jeszcze o możliwość odbudowy 172 do Orzesza. |
|
|
|
|
Szpagin
Wysłany: Pią Lut 12, 2016 18:38
|
Dołączył: 21 Paź 2012 Skąd: Gliwice (Kopernik)
|
Znalazłem taki wywiad z Wojciechem Dingesem, prezesem Kolei Śląskich. Padło w nim pytanie o uruchomienie nowych połączeń na modernizowanych liniach, w tym o linię 149. Oto odpowiedź:
Cytat: | Na przykład linia 149 posiada potencjał głównie w ruchu towarowym, natomiast pod względem pasażerskim przebiega ona z dala od większości osiedli i nawet w przypadku wybudowania dodatkowych przystanków, oferta kolei mogłaby nie być tak atrakcyjna dla mieszkańców, jak inne środki lokomocji. Stąd w kontekście tej linii w pierwszej kolejności rozważalibyśmy raczej uruchomienie weekendowych pociągów na trasie Gliwice – Wisła przez Knurów i Leszczyny. |
h t t p;//silesiainfotransport, p l/?p=3630]h t t p;//silesiainfotransport, p l/?p=3630
Może jednak jest jakaś nadzieja?
Tak swoją drogą, pociągi Gliwice - Wisła wróciły w grudniu. Jest to właściwie połączenie osobowego Gliwice - Katowice z przyspieszonym Katowice - Wisła. W rozkładzie są dwie pary tygodniowo (po jednej w sobotę i niedzielę), a czas przejazdu wynosi 2:50 h. Pytanie brzmi: ile w takim razie jechałby pociąg przez Knurów, Rybnik (zmiana czoła), a następnie prawdopodobnie Żory, Strumień i Chybie? |
Ostatnio zmieniony przez Szpagin Pią Lut 12, 2016 19:02, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Arex30
Wysłany: Pon Lut 15, 2016 10:01
|
Zaproszone osoby: 10
Imię: Arkadiusz
Dołączył: 18 Lip 2006 Skąd: Gliwice
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|
|
|
|