dupiate forum

Z życia wzięte ;) - Jak utworzyć własną firmę?

Aither - Wto Cze 29, 2010 12:56
Temat postu: Jak utworzyć własną firmę?
Moi drodzy otóż ostatnio duo myślałam o tym aby utworzyć własną jednoosobową działalność gospodarczą. Przeszukiwałam stosy gazet i stron internetowych i tak prawdę mówiąc nadal mimo tych poradników nie wiem od czego zacząć.
Czy ktoś z Was przechodzi właśnie taki proces tworzenia firmy i jak wygląda sprawa kosztów założenia własnej działalności :P

Proszę o porady i rady od czego zacząć :)

Nikaa - Wto Cze 29, 2010 15:12

Aither, idz do urzedu miasta.. tam Pani da Ci wiele druczkow.. zabierz je do domu i przeczytaj.. i takak jedna rada.. jak bedziesz zazdaczac czym bedzie zajmowa sie twoja firma.. to wpisuj wszystko co przyjdzie ci do glowy.. bo pozniej jesli np. bedziesz chciala zajmowac sie ogrodnictwem i pielegnacja ogrodkow dzialkowych a nie bedziesz miala tego w dzialanosci to za kazdy wpis placisz.. chyba 40-50zl.. A wiec lepiej przy pierwszej rejestracji zaznacz co tylko przyjdzie ci do glowy..
Pozniej zastanow sie czy chcesz byc platnikiem VAT i wystawiac faktury.. Jesli tak to w urzedzie skarbowym bedziesz musiala zaplaci 120=130 zl (nie pamietam juz dokladnych cen) Sama rejestracja w urzedzie miejskim nie jest skompilikowana.. Ale pozniej w urzedzie skarbowym czy Zusie mozesz troche postac.. i sie wkyrzac..
Nie wiem co tam jeszcze chcesz wiedziec.. aaaa I zastanow sie jak bedzie sie twoja firma nazywala... to tyle narazie nic wiecej nie przychodzi mi do glowy

Aither - Wto Cze 29, 2010 15:31

mam do wyboru tutaj sposób rozliczenia własnie liniowe ryczałtowe lub coś co zwie się "ksiązką przychodów i rozchodów" co łatwiej ? co prościej i dlaczego akurat to ?
Major - Sro Cze 30, 2010 01:05

Aither, na poczatek nie bierz liniowego. Kolega wlasnie otworzyl firme i mowil ze jesli wzialby liniowy, a jestes uslugodawca/sprzedawca to taki podatek z miejsca by Cie zabil. Wydaje mi sie ze chyba ksiazka rozchodow i przychodow jest na poczatek lepsza. Najlepiej to poczytaj sobie jakies fora o tym lub skonsultuj sie z ksiegowa, ktora na ten temat powinna byc na bierzaco.
Nikaa - Sro Cze 30, 2010 08:45

Major, dokladnie major.. najlepiej na poczatku wybrac sobie malo skomplikowany sposob rozliczania sie wiec ksiazka.. jest do tego idealna..
Pozniej jak juz zarejestrujesz firme to w ciagu tygodnia dostaniesz mase listow.. w biur podatkowych z bankow z propozycjami zalozenia konta czy prowadzenia ksiegowsc.. warto.. jesli wypisujesz faktury i jest ich kilkanascie.. Lub mozna samemu jesli sie potrafi..

Aither - Sro Cze 30, 2010 11:47

ale w momencie gdy chciałabym przejsc z ksiazki np na rozliczenie vat to musze zamknąć firmę i utworzyć ja na nowo... Nie wiem... jeszcze poczytam ale nie wiem co z tego wybrać

Nikaa, wypisywanie f-r to nie jest problem jest masa programów ktore fobią to za Ciebie :)

espi - Sro Cze 30, 2010 12:18

Możesz być vatowcem będąc na książce przychodów i rozchodów. Jedno z drugim ma niewiele wspólnego. Wybierasz albo ryczałt albo książkę. Będąc na książce możesz też przejść później na liniowy bez zamykania firmy.
Koszty założenia działalności są niewielkie (choć to też w sumie kilkaset złotych ale raz), natomiast spore są koszty jej prowadzenia. Wprawdzie będąc zatrudniona na etacie zusowi płacisz dodatkowo tylko składki zdrowotne, ale to jest stały koszt czy działalność przynosi dochód czy nie. Tak samo konto firmowe. Warto rozważyć gdzie je założyć bo opłaty w różnych bankach są baaaardzo różne.
I jak będziesz szła do urzędu miejskiego zarejestrować działalność gospodarczą musisz mieć listę wykonywanych przez tę nową firmę działalności. Nie ma czegoś takiego jak "zaznaczanie" i musisz się z tym liczyć, a nie potem na szybciora wymyślać. Przynajmniej tak było w Gliwicach jeszcze całkiem niedawno. Poza tym niektóre rodzaje działalności narzucają automatycznie sposób opodatkowania. Można być szewcem na ryczałcie, ale już sklepu na ryczałcie mieć nie możesz i tu musi być książka.
Zakładanie firmy to dość skomplikowana sprawa. Warto sobie dobrze wszystko przemyśleć.

Aither - Sro Cze 30, 2010 12:24

Myślę już od roku ;D i się za to zabrać nie mogę :D jak widzę te komplikacje co gdzię iść to mnie szlag trafia :D ale muszę się przemuc :) Dzięki ;) sądzę ze najpierw pójdę do Urzedu miejskiego niech dadzą mi wszystko co mają a ja to w domku poczytam na spokojnie :D a jak nie ściągnę sobie to ze strony UM :D
Nikaa - Sro Cze 30, 2010 18:18

Nie musisz byc przygotowana odrazu mozesz isc pobrac druczki i isc z nimi do domu aby wlasnie sobie wpisac kody i dobrze przemyslec czym bedzie zajmowac sie twoja firma..

Tu masz odnosnie Kodow ktore wpisujesz..
h t t p;//w w w stat.gov, p l/Klasyfikacje/

Tu sobie wyszukaj.. i wpisz jak najwiecej..
I nie jest to skomplikowane..

Aither - Sro Cze 30, 2010 19:08

nie mówię ze to skomplikowane zaszeregować działalność ;) tylko kwestia "drogi" :]
Nikaa - Sro Cze 30, 2010 22:31

Aither, Nie mowie o Twojej wypowiedzi.. Naprawde nie taki wilk straszny.. W jednym okienku w urzedzie dowiesz sie wszystkiego i dadza Ci odpowiednie druki.. A pozniej juz tylko przemyslec wypelnic i oddac do odpowiednich instytucji..
A i pamietaj ze jesli otwierasz pierwszy raz firme.. to masz znizke na ZUS
I moze jesli masz jakis plan na biznes.. to warto poczytac o dotacjach z urzedu pracy.. maja ciekawe opcje.. tylko ze sie troche trzeba popytac..



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group