dupiate forum

Dział Motoryzacyjny - GLIWICKI ??CZNIK

Gmeras - Czw Gru 15, 2005 17:28
Temat postu: GLIWICKI ??CZNIK
Zimą 2005/2006 ruszą przygotowania do przebudowy najbardziej wysłużonego gliwickiego
odcinka drogi krajowej nr 88 - tzw. starej autostrady. Przy sprzyjającej pogodzie zasadnicze
prace remontowe na ponad 7-kilometrowym fragmencie „dekawki” powinny się rozpocząć
wiosną 2006 roku. Przewiduje się, że inwestycja zostanie ukończona pod koniec roku 2007.
Będzie ona realizowana dzięki dotacji w wysokości prawie 40 milionów zł ze środków Eu-
ropejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, przyznanej miastu w ramach Sektorowego
Programu Operacyjnego „Transport” (SPOT).


„Dekawka jaka jest, każdy widzi” - można by powiedzieć. Należałoby jednak dodać: „I każdy kierowca czuje”. Stan drogi jest katastrofalny. Liczne uszkodzenia jezdni - pęknięcia, wykruszenia, wybrzuszenia i drgania płyt betonowych, koleiny oraz ubytki asfaltu - bardzo ograniczają płynność ruchu. Odcinek DK 88 od granicy
miasta z Kleszczowem do węzła w rejonie Cmentarza Centralnego pokonuje się od lat na zasadzie „hamuj - przyspieszaj - hamuj”. Remont trasy nie był dotąd możliwy z powodu braku pieniędzy. Rok temu, zupełnie jak w utartym powiedzeniu, zabłysło światełko w tunelu. Przedstawiciele władz miasta (od 6 lat administrujący gliwickim odcinkiem DK 88) zgłosili szczegółowy projekt modernizacji najbardziej wysłużonego fragmentu drogi. Dokument został opracowany na wniosek prezydenta
Gliwic - w ramach zapisanego w SPOT działania 2.2. „Usprawnienie przejazdu drogami krajowymi przez miasta na prawach powiatu”. Jego założenia zaakceptował
i zatwierdził wojewoda śląski. W czerwcu br. podpisano w Warszawie umowę na dofinansowanie planowanej przebudowy.


BETON ZNIKNIE!
Zgodnie z ustaleniami, całkowity koszt inwestycji powinien zmieścić się w kwocie
około 53 mln zł. Miasto, przy uwzględnieniu prawie 40 - milionowej dotacji w ramach
SPOT (pokrywającej do 75% wydatków kwalifikowanych), wyłoży na remont pozostałą część potrzebnych środków. Według obecnych szacunków będzie to około
13 mln zł. Dla użytkowników DK 88 ważniejsze jest jednak to, że unijne pieniądze
pozwolą na modernizację najbardziej zniszczonego odcinka starej autostrady, noszącej w Gliwicach nazwę alei Jana Nowaka - Jeziorańskiego. Przypomnijmy, że chodzi o wysłużony fragment długości 7,16 km. Jakie są plany? W obrębie istniejącej drogi ma powstać nowa jezdnia z dwoma
pasami ruchu po 3,5 metra każdy, dwoma pasami awaryjnymi po 2 metry każdy
oraz poboczami gruntowymi o łącznej szerokości 1,5 metra. Zniknie nawierzchnia
z płyt betonowych. Położona na jej miejsce nowa jezdnia będzie się składać z czterech warstw: wyrównawczej, tzw. podbudowy, warstwy wiążącej oraz ścieralnej.
Irytujące pokonywanie kolejnych wybojów i dziur w asfalcie przejdzie więc definitywnie
w niepamięć. Przebudowany odcinek pozwoli na szybszą jazdę samochodów i jak wyliczyli eksperci - zwiększy płynność ruchu o około 12%. Poprawione zostaną też parametry zmodernizowanej „dekawki”. Będzie ona dostosowana do europejskich standardów technicznych - nacisku 11,5 tony na oś pojazdu. Nie bez znaczenia są też szacunki, które przewidują, że w perspektywie 15 lat od ukończenia inwestycji oszczędności miasta na tzw. okresowych remontach DK 88 osiągną poziom 13 mln złotych.Dodać warto, że oprócz modernizacji nawierzchni trasy uregulowana zostanie również okoliczna gospodarka ściekowa. Powstanie efektywny system odwadniania
drogi - system drenaży, rowów przydrożnych, nasypów i studzienek ściekowych. Wpłynie to pozytywnie zarówno na stan gleby, jak i na stan wód powierzchniowych i podziemnych w najbliższym otoczeniu „dekawki”. Inną, dodatkową korzyścią z remontu
DK 88 będzie zamontowanie 7 ekranów akustycznych, chroniących mieszkańców
pobliskich zabudowań przed nadmiernym hałasem.

JAK ONI TO ZROBI??
Pierwotnie realizację przedsięwzięcia podzielono na cztery części. W pierwszej miał zostać wyremontowany odcinek położony wzdłuż głównego obszaru Specjalnej Strefy
Ekonomicznej (na wysokości ulic Gutenberga i Nobla). W ramach drugiej i trzeciej przewidywano prace od węzła obwodnicy w rejonie Cmentarza Centralnego do zjazdu
z DK 88 na ul. Wyczółkowskiego. W części czwartej planowano generalny remont trasy na odcinku od ul. Nobla do granicy miasta z Kleszczowem. Obecnie przewiduje się zamknięcie drogi na całym modernizowanym dystansie. Wykonawca przebudowy zostanie wyłoniony w drodze przetargu. Warto przy okazji podkreślić dwie istotne kwestie. Po pierwsze, remontem blisko 600-metrowego odcinka, który znajduje się poza obszarem administracyjnym Gliwic, a prowadzi do węzła A4 „Kleszczów”, zajmowała się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych
i Autostrad. Prace wykonywała firma NCC. Odcinek oddano do użytku pod koniec
listopada br. Po drugie, dofinansowana przez SPOT modernizacja „dekawki” przewidziana
jest do rejonu Cmentarza Centralnego. Nie należy jej łączyć z trwającymi już pracami budowlanymi na zamkniętym fragmencie trasy od węzła „?abędzka” do węzła
„Portowa”. Powstający tam węzeł obwodnicy Gliwic jest realizowany przez PRUiM na zlecenie (i za pieniądze) firmy „Carrefour Polska”.

WYBUDUJ? MOSTY!
Przy okazji modernizacji DK 88 zostaną wyburzone przedwojenne mosty położone w ciągu „starej autostrady”. Ich miejsce zajmie pięć nowoczesnych konstrukcji. Przewidziano
dostosowanie ich nośności do klasy obciążenia „A” oraz podniesienie ich skrajni do wysokości 4,7 metra. Powód tych zmian jest oczywisty i wynika z obowiązujących przepisów - mosty, budowane w ciągach m.in. dróg krajowych, muszą być absolutnie bezpieczne. Nie może zdarzyć się tak, że - przykładowo - pojazd poruszający się ul. ?abędzką
uszkodzi usytuowany nad nią most stanowiący fragment DK 88.

JAKIE BęD? KORZYŚCI?
Przebudowana DK 88 zapewni znacznej liczbie mieszkańców Gliwic najkrótszy dojazd
do autostrady A4 w kierunku Wrocławia. Jej nowa nawierzchnia zagwarantuje kierowcom
wyższy komfort jazdy oraz lepszą płynność ruchu. Przede wszystkim jednak modernizacja betonowej „trzęsawki” będzie mieć korzystny wpływ na pobudzenie koniunktury
w usytuowanej wzdłuż niej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Trasa, od ponad siedmiu lat eksploatowana przez inwestorów i strefowych kontrahentów, stanowi bowiem główny dojazd do SSE. Unowocześnienie infrastruktury drogowej zwiększy zatem atrakcyjność
strefy, umożliwiając m.in. szybki, sprawny transport wytwarzanych na jej obszarze
produktów. Nie bez znaczenia będzie również fakt, że modernizowana trasa będzie pełniła w przyszłości rolę funkcjonalnego łącznika pomiędzy autostradą A1 i A4. Na czas modernizacji gliwickiego odcinka DK 88 zostaną wytyczone zewnętrzne objazdy,
wiodące przez Strzelce Opolskie, Toszek, Pyskowice i Bytom. Aby uniknąć problemów
komunikacyjnych na terenie miasta, lokalne objazdy po Gliwicach będą ustalone
przez wykonawcę oraz Zarząd Dróg Miejskich.

praz - Czw Gru 15, 2005 18:18

ten odcinek drogi jest fatalny ale mam z nim związane mile wspomnienia :) zawsze jak wracałam do Polski to te drgania i podskoki były równe temu , że domek już blisko :) tylko czasem wstyd było przed Francuzami mówić , że to sie zaczyna moje miasto:)
Piotrulek - Czw Gru 15, 2005 18:33

Tysiące samochodow ktore jeździly od lat do Strefy Ekonomicznej rownież przyczynily się do dewastacji"betonowy".To może Opel,Roca,Mapei i wiele wiele innych firm doloży trochę kasy,to może ruchome chodniki zrobią na poboczach... :) :) :)
Gmeras - Czw Gru 15, 2005 19:30

Ale i tak długo beda to remontować aż 2 lata ;)
Krzysio - Pią Gru 16, 2005 17:41

no nie, zniszcza taki zabytek :| nigdzie takiej ladnej drogi nie bylo, jeszcze za hitlera zbudowanej :|
frohike - Pią Gru 16, 2005 18:22

korki sie zrobily w okolicy tesco wrrrrrr
Gmeras - Pią Gru 16, 2005 19:22

Bzyki napisał/a:
no nie, zniszcza taki zabytek :| |

zgadza sie zabytki powinno się zostawić takie jakie sa i pilnowac przed dewastacja :rotfl:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group